Halaman

Selasa, 11 Mei 2010

CERITA PENGLIPURLARA

DEFINIASI: Cerita-cerita yang mengandungi unsure pengembaraan (adventure) anak-anak raja. Ia mengisahkan cerita-cerita mengenai Raja-raja atau golongan istana dengan segala gambaran keindahan, kemewahan, kesaktian serta kejadian-kejadian yang luar biasa (supernatural).

Cerita penglipura disampaikan oleh tukang-tukang cerita yang memiliki keistimewaan dan kelebihan menyampaikan isi cerita.

· Menggunakan berbagai-bagai cara bagi menarik hati pendengar mengikut cerita dari awal hingga akhir.

· Menggunakan / memainkan alat-alat bunyian sambil bercerita seperti menggesek selampit, memukul gendang , bermain rebab, bercerita mengikut irama bunyian yang dimainkan.

· Pendengar tertarik bukan sahaja kerana suara tukang cerita yang merdu, tetapi berbagai gaya dan lagu, cerita bagi menggambarkan suasana ada riang, sedih, marah, pujuk rayu dan sebagainya.

· Tukang cerita penglipura bebeza dan peranan mengikut daerah atau negeri.

Ø Negeri Kelatan – Tok Selampit bermain alat bunyian rebana.

Ø Kedah – Awang Batil.

Ø Perak – Penglipura.

Ø Selangor – Awang Belanga.

Ø Minangkabau (Indonesia) – Tukan Kaba.

Ø Brunei – Diandangan (alat bunyian – Dombak)

Nama Teks atau Karya Penglipura yang telah dibukukan.

Cerita-cerita penglipura berasal dari sastera lisan, nama cerita-cerita penglipura atau hikayat telah dibukukan. Usaha membukukan oleh Pawang Ana dan menantunya Mir Hassan. Di antaranya:

1. Hikayat Malim Deman.

2. Hikayat Awang Sulung Merah Muda.

3. Hikayat Malim Dewa / Anggun Cik Tunggal.

4. Hikayat Raja Budiman.

5. Hikayat Seri (Raja) Rama.

Cerita penglipura dalam bentuk hikayat terdapat juga dari Minangkabau.

1. Cerita Sabai Nan Alutih

2. Cerita Si Umbut Mudo.

3. Cerita Nan Tunggak Magik Jabang.

Cerita-cerita penglipura terkenal dalam masyarakat Melayu yang telah dibukukan:

i. Hikayat Raja Budiman.

ii. Hikyat Selampit

iii. Raja Dewa Dari Kelantan.

iv. Cerita Awang Gembang.

v. Cerita Mahadong Bingsu (Terengganu).

vi. Cerita Raja Muda Setangkai Ali

CIRI –CIRI UMUM CERITA PENGLIPURA

Umumnya struktur cerita penglipura terbahagi kepada tiga bahagian iaitu:

a) Bahagian Pengenalan

Cerita penglipura akan mengisahkan sebelum belaku pengembaraan.

Mengenai Kelahiraan putera-puteri raja dan kehidupan puteri-piteri raja zaman kecil / kanak-kanak, dipenuhi dengan kejadian yang luar biasa, terutama mengenai kelahiran disertai dengan hujan rebut, kilat, petir serta suasana alam yang luar biasa.

Contoh: Hikayat Malim Deman.

Kisah awal menceritakan asal-usul Malim Deman. Baginda putera kepada Raja Malim Dewa yang memerintah Bandar Muar. Ketika bonda Malim Deman akan melahirkan Malim Deman ke dunia, suasana alam dengan serta-merta berubah, air pasha penuh, berbunyi genta, rebut dan taufan turut serta menandakan akan lahir seorang yang perkasa.

b) Bahagian Pengembaraan.

Dalam bahagian ini, cerita penglipura mengisahkan mengenai sebab-sebab anak raja mengembara serta kisah-kisah yang berlaku sewaktu berbagai-nagai rintangan, berlakunya peperangan dengan musuh-musuh, perkahwinan, cabaran dan kesusahan yang dideritai oleh anak raja, sebelum berjaya mencapai yang dihajaiti.

Contohnya: Hikayat Halim Deman.

Menceritakan sebab-sebab Malim Deman keluar dari Istana, kerana ingin mencari isteri yang dinyatakan dalam mimpi baginda. Malim Deman bermimpi seorang tua yang berjanggut putih menyuruh baginda keluar mengembara ke hulu Sungai Muar. Di sana baginda akan bertemu denga puteri kayangan bernam Puteri Bong yang akan menjadi isterinya nanti.

c) Bahagian selepas pengembaraan (bahagian akhir cerita)

Kisah-kisah selepas menghadapi rintangan dalam masa pengembaraan. Membawa kejayaan watak utama dalam mencapai hajat atau tujuan pengembaraan. Watak utama berjaya memperolehi hidup bahagia dan gembira dengan kerajaan yang besar dan penih dengan kemegahan.

Contoh: Hikayat Malim Deman.

Watak utama Malim Deman Berjaya mendapatkan isterinya Puteri Bongsu, sebelum pulang ke istan di Negeri Bandar Muar. Malim Deman berkahwin dengan anak Raja Jin Islam bernama Tuan Puteri Turus Mata. Mereka kembali ke istana dan memerintah kerjaan yang besar.

Kesimpulan

Sebahagian besar daripada cerita penglipura bertemakan percintaan antara wira dengan wirawati dan peperangan. Wira sangatlah ditonjolkan. Jelasnya percintaan kesaktian wira dan pengagungan wira adalah tema cerita-cerita penglipura.

FUNGSI CERITA PENGLIPURA

Fungsi utama cerita penglipura dalam masyarakat Melayu tradisional ialah:

1. Berfungsi sebagai ‘alat’ hiburan

- Dapat memberikan kelapangan fikiran kegembiraan.

§ Fungsi ini jelas – tukang-tukang cerita dengan diiringi irama dan lagu yang menarik, gaya bercerita, cara berpakaian.

§ Isi cerita – mengenai kecantikan, kemewahan, kelebihan anak-anak raja, sifat gagah berani, kebijaksaan menentang musuh serta alam kayangan di luar daripada kehidupan manusia biasa.

§ Mendengar cerita-cerita ini dapat meringkan penat lelah setealh sehari berkerja di siang hari.

§ Keistimewassn tukang-tukang cerita berperanan penting menarik perhatian pendengar serta berupaya member kesan hiburan yang menarik dan indah.

2. Sebagai Alat Pengajaran dan Pendidikan Moral

Antara nilai-nilai moral dan etika yang ditonjolkan ialah:

i. Sifat hormat kepada Ibubapa dan orang tua.

ii. Sifat tanggungjawab pemimpin (raja)

iii. Sifat-sifat patriotic dan cintakan tanahair.

iv. Hubungan harmoni dan mesra antara golongan raja dan rakyat.

v. Berbuat baik kepada ibubapa dan kepada mereka yang tidak bernasib baik.

vi. Sifat berdikari dan mencari untung.

0 ulasan: